Praca na statku — na czym polega? Jakich kwalifikacji wymaga? Czy oferuje dobre zarobki?

Praca na statku to dla wielu osób spełnienie marzeń o pełnej wyzwań karierze, oferującej jednocześnie atrakcyjne zarobki i możliwość zobaczenia odległych zakątków świata. Gdy wyobrażasz sobie otwarte morze i dźwięk fal rozbijających się o burtę, czujesz dreszczyk emocji i przypominasz sobie słowa piosenki chciałbym być marynarzem? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się jak zostać marynarzem, na czym dokładnie polega praca na morzu i ile zarabia załoga statku. Zapraszamy do lektury!

Dowiedz się także: Gdzie szukać pracy? Najlepsze metody efektywnego poszukiwania pracy i polecane portale z ogłoszeniami

Praca na statku — wszystko, co musisz wiedzieć:

praca na statku

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Praca marynarz — garść podstawowych informacji

Zacznijmy od najważniejszej kwestii — kim właściwie jest marynarz? Jest to każda osoba, pracująca na pokładzie statku, niezależnie od obejmowanego stanowiska. Praca marynarza może więc wiązać się z połowem ryb, nawigacją lub konserwacją maszynerii okrętowej, ale także obsługą gości statków wycieczkowych i organizacją rejsów komercyjnych. Kwestie związane z pracą w żegludze morskiej i śródlądowej reguluje Kodeks morski i Ustawa o pracy na morzu. Międzynarodowe standardy pracy na statku określa Konwencja o Standaryzacji Szkolenia, Certyfikacji i Wachtowej Służbie Marynarzy (STCW) oraz Międzynarodowa Konwencja o pracy na morzu (MLC).

Praca na statku — charakterystyka branży morskiej i różnych rodzajów jednostek pływających

Przemysł morski obejmuje zarówno statki wycieczkowe, jak i kontenerowce oraz kutry. W zależności od tego, jaki rodzaj statku Cię interesuje, praca na morzu będzie znacząco różnić się specyfiką i zakresem obowiązków. Praca na statku może wymagać zarówno umiejętności z zakresu rybołówstwa, nawigacji czy obsługi maszyn, jak i doświadczenia w branży usługowej, gastronomicznej, a nawet rozrywkowej. Personel poszczególnych jednostek pływających musi również posiadać określone świadectwa, certyfikaty i pozwolenia, z zakresu technik ratunkowych, zasad bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej lub znajomości języka obcego.

Jak wygląda praca na statkach wycieczkowych?

Statki pasażerskie to jednostki, których głównym zadaniem jest przewóz osób. Można do nich zaliczyć zarówno niewielkie łodzie motorowe, jak i luksusowe jachty, kursujące na krótszych dystansach promy oraz turystyczne statki wycieczkowe. Popularne wycieczkowce to obecnie prawdziwe pływające miasta, mieszczące na pokładzie tysiące pasażerów. Wyposażone są nie tylko w zaplecze hotelowe i gastronomiczne, ale także sale kinowe, teatralne i koncertowe, kluby, kasyna, siłownie, baseny, obiekty SPA, sklepy i butiki, a nawet pola golfowe czy korty tenisowe. Praca na statku pasażerskim może więc obejmować bardzo zróżnicowane stanowiska i specjalizacje.

Praca na statku wycieczkowym — przykładowe stanowiska na statku pasażerskim

Do sprawnego funkcjonowania podczas rejsów wycieczkowych statki potrzebują licznej załogi, odpowiedzialnej za obsługę różnorodnych obszarów jednostki. Oprócz oficerów i kierowników na wycieczkowcach zatrudnieni są również pracownicy obsługi działów: 

  • Maszynowego — inżynierowie i wyspecjalizowani pracownicy techniczni są odpowiedzialni za obsługę i konserwację systemów mechanicznych statku. Mechanicy, elektrycy, hydraulicy i pozostali pracownicy techniczni nie mają bezpośredniego kontaktu z pasażerami. Pracują pod pokładem, zarządzając operacjami silnika, optymalizacją zużycia paliwa i dokonując regularnych przeglądów maszyn. Praca na morzu dostępna jest również dla spawaczy, monterów różnorodnych systemów, operatorów maszyn, ale także inżynierów systemów sterowania i automatyki oraz specjalistów IT. 
  • Hotelowo-gastronomicznego — personel zatrudniony w sektorze gastronomiczno-hotelarskim obsługuje pasażerów statku. W tym dziale zatrudnienie znajdują kucharze, kelnerzy, barmani, hostessy i hostowie, pokojówki i pokojowi, pracownicy serwisu sprzątającego, a także managerowie ds. zarządzania personelem lub obsługi sali. Praca na wycieczkowcu może okazać się ciekawym sposobem na rozwój zawodowy osób posiadających doświadczenie w branży HoReCa. 
  • Rekreacyjnegopraca na statku wycieczkowym może wiązać się bezpośrednio z zapewnianiem rozrywki uczestnikom rejsów. Popularną atrakcją, dostępną na wycieczkowcach są występy na żywo z udziałem artystów — muzyków, tancerzy, aktorów, komików, a nawet iluzjonistów. Personel działu rekreacyjnego obejmuje także animatorów czasu wolnego, instruktorów tańca, fitnessu i sportów wodnych, DJ-ów oraz dźwiękowców i oświetleniowców, odpowiedzialnych za techniczne aspekty spektakli i występów. 
  • Usługowegopraca na statku pasażerskim obejmuje także sektor usługowy. W dziale usługowym zatrudnienie znaleźć mogą sprzedawcy i specjaliści ds. obsługi klienta, eksperci z branży beauty — wizażyści, fryzjerzy oraz kosmetyczki — masażyści, fizjoterapeuci, opiekunowie do dzieci, a także personel medyczny. 

Praca na statku wycieczkowym może okazać się atrakcyjną opcją dla wielu osób, które realizują się zawodowo w branży usługowej, rozrywkowej, hotelarsko-gastronomicznej oraz technicznej i technologicznej. Statki pasażerskie dają możliwość zatrudnienia sezonowego, jak i podjęcia długoterminowej współpracy. Praca na statku bez doświadczenia w branży morskiej może być atrakcyjną opcją dla młodych osób, które szukają zatrudnienia w charakterze kelnera, pomocy kuchennej lub pracownika porządkowego. 

praca na wycieczkowcu

Praca na statkach wycieczkowych — jakie wymagania trzeba spełnić?

Jak zostać marynarzem na wycieczkowcu? Praca na statku pasażerskim wiąże się z koniecznością odbycia kilkudniowego kursu. Pozwala on zdobyć elementarną wiedzę z zakresu indywidualnych technik ratunkowych, pierwszej pomocy, bezpieczeństwa przeciwpożarowego, bezpieczeństwa własnego oraz odpowiedzialności wspólnej. Szkolenie obejmuje także sprawdzian sprawności fizycznej. Kandydat do pracy na statku musi dowolną techniką i bez limitu czasowego przepłynąć określony dystans. Koszt szkolenia waha się w przedziale 1000/1200 zł.

Praca na wycieczkowcu wymaga także posiadania aktualnego morskiego świadectwa zdrowia. Proces jego uzyskania obejmuje konsultację neurologiczną, okulistyczną, laryngologiczną i ginekologiczną, badanie krwi, moczu i poziomu glukozy, RTG płuc i EKG, a także testy narkotykowe. Morskie świadectwo zdrowia, podobnie jak wstępne kursy dla pracowników statków są ważne przez okres 2 lat.

Ze względu na międzynarodowe środowisko pracy, załoga statków wycieczkowych musi posługiwać się językiem angielskim na poziomie komunikatywnym lub zaawansowanym — w zależności od obejmowanego stanowiska. Większość wycieczkowców w trakcie procesu rekrutacji wymaga wykonania testu językowego Marlins, sprawdzającego poziom rozumienia ze słuchu, znajomości słownictwa, wymowy i umiejętność czytania ze zrozumieniem.

praca na kutrze rybackim

2. Na czym polega praca na kutrze rybackim?

Praca na kutrze rybackim to zajęcie równie wymagające, co satysfakcjonujące. Kurty, jako najmniejsze jednostki pływające, przeznaczone do połowu ryb w stosunkowo bliskiej odległości od brzegu, obsługiwane są przez niewielką załogę. Jej członkowie powinni stanowić zagraną ekipę, gotową do podejmowania szybkich decyzji i pracy w wymagających warunkach pogodowych. Do obowiązków załogi kutra należy między innymi zakładanie sieci, połów i czyszczenie i rozładunek ryb, a także prace porządkowe i konserwacyjne na pokładzie statku. Rybacy wypływają na morze zazwyczaj między 3 a 4 rano, a proces połowu, ściągania sieci i sortowania ryb może trwać nawet kilkanaście godzin.

Praca na kutrze rybackim — stanowiska na statku do połowu ryb

Załoga kutra rybackiego składa się z:

  • kierownika statku,
  • młodszego rybaka rybołówstwa morskiego,
  • rybaka rybołówstwa morskiego,
  • starszego rybaka rybołówstwa morskiego.

Mimo iż praca na statku rybackim wiąże się z określoną hierarchią, obowiązki wszystkich członków załogi są do siebie bardzo zbliżone. Zarówno rybacy, jak i kapitan statku uczestniczą w pracach związanych z połowem ryb i są odpowiedzialni za zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Praca na statku rybackim — wymagania

Praca na kutrze rybackim wymaga dużej sprawności fizycznej i wytrzymałości psychicznej. Oprócz tego każdy członek załogi musi spełnić określone wymogi formalne. Chociaż nie jest to warunek konieczny, osoby pracujące na kutrach zazwyczaj posiadają tytuł zawodowy rybaka rybołówstwa morskiego lub technika rybołówstwa morskiego. Do jego uzyskania konieczne jest ukończenie szkoły branżowej I stopnia, technikum lub dwuletniej szkoły policealnej. Praca na statku bez kwalifikacji dostępna jest wyłącznie dla uczniów szkół, odbywających praktyki zawodowe.

Każdy pracownik statku rybackiego musi natomiast posiadać morskie świadectwo zdrowia i świadectwo przeszkolenia w zakresie indywidualnych technik ratunkowych, ochrony przeciwpożarowej i zasad udzielania pierwszej pomocy. Według Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kapitanem kutra może być jedynie osoba posiadająca stopień oficera rybołówstwa morskiego. Uzyskanie stopnia rybaka, starszego rybaka oraz oficera wymaga ukończenia odpowiednich szkoleń i zdania egzaminów, których organizatorem jest szkoła morska.

3. Z czym wiąże się praca na kontenerowcu?

Kontenerowiec to specjalny typ statku, przeznaczony do przewozu towarów na długich dystansach. Statki towarowe stanowią kluczowy element międzynarodowej logistyki handlowej. Od ich załogi oczekuje się wysokich kompetencji, specjalistycznych umiejętności i przestrzegania surowej, niemalże wojskowej dyscypliny. Praca na kontenerowcu wymaga nie tylko wytrzymałości fizycznej i psychicznej oraz odporności na stres. Praca na statkach oceanicznych wiąże się także z koniecznością uzyskania międzynarodowych certyfikatów, zaświadczających doskonały stan zdrowia, umiejętności techniczne, obszerną wiedzę i predyspozycje psychiczne.

Stanowiska na statku towarowym:

Załoga statku towarowego zwykle dzieli się na kilka działów. Do najważniejszych należą dział pokładowy, maszynowy, gospodarczy i sektory specjalistyczne, jak np. dział bezpieczeństwa IT. Każdy z nich obejmuje specyficzne obowiązki:

  • Dział pokładowy — pokładowa załoga statku morskiego lub oceanicznego jest odpowiedzialna za nawigację, bezpieczeństwo statku oraz operacje ładunkowe. Kapitan statku jest najwyższym rangą oficerem działu pokładowego i odpowiada za bezpieczeństwo całej załogi, statku oraz ładunku. Oficerowie pokładowi wspierają kapitana w nawigacji i zarządzaniu statkiem.
  • Dział maszynowy — pod kierownictwem głównego mechanika, zajmuje się utrzymaniem i naprawą wszystkich systemów mechanicznych i elektrycznych na statku. Praca w tym dziale wymaga głębokiej wiedzy technicznej oraz zdolności do rozwiązywania problemów pod presją czasu.
  • Dział gospodarczy — załoga działu gospodarczego obsługuje na statku pozostałych marynarzy. Jest odpowiedzialny za wyżywienie, prace porządkowe i zarządzanie zapasami. 
  • Dział specjalistyczny — na niektórych kontenerowcach statkach funkcjonuje również dział zajmujący się specjalistycznymi aspektami operacji wykonywanych na statku, takimi jak bezpieczeństwo IT, zarządzanie ryzykiem czy ochrona środowiska.
praca kontenerowiec

Jakich kwalifikacji i certyfikatów wymaga praca na kontenerowcu?

Podstawowym warunkiem, jaki muszą spełniać kandydaci do pracy na statku towarowym, jest posiadanie Certyfikatu zdolności żeglugowej (Certificate of Competency, czyli CoC). Jest to międzynarodowo uznawany dokument, który potwierdza, że osoba posiada odpowiedni poziom wykształcenia, szkolenia, doświadczenia oraz umiejętności praktycznych i teoretycznych, aby wykonywać określoną funkcję na statku. Istnieje kilka rodzajów CoC, dostosowanych dla różnych rang i funkcji pełnionych przez marynarzy na statku. Oficerowie pokładowi, mechanicy i operatorzy maszyn muszą więc uzyskać konkretny certyfikat, odpowiadający ich kompetencjom.

Międzynarodowa konwencja o normach szkolenia, certyfikacji i wachtowej służbie marynarzy (STCW) wymaga również, aby wszystkie osoby pracujące na statku posiadały odpowiednie szkolenie w zakresie bezpieczeństwa, przetrwania, ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej. Do podstawowych zagadnień obejmujących kursy STCW należą m.in.: techniki przetrwania na morzu, podstawowe szkolenie przeciwpożarowe, edukacja w zakresie bezpieczeństwa i ochrony oraz szkolenie medyczne. Kurs STCW muszą więc przejść nie tylko oficerowie, ale także kucharze i personel sprzątający. Praca na kontenerowcu wymaga też biegłej znajomości języka angielskiego.

Ile zarabia marynarz na statku? Stawki na poszczególnych stanowiskach

Praca na statku to bardzo szeroki termin, obejmujący dziesiątki stanowisk o niezwykle zróżnicowanych obowiązkach. Począwszy od załogi technicznej, czyli mechaników, kapitanów i nawigatorów, aż po rybaków i personel hotelowy, zarobki na statku wahają się od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy euro miesięcznie!

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Praca na statku wycieczkowym — przeciętne wynagrodzenie:

Jak kształtują się zarobki na statku wycieczkowym? Wszystko zależy od zakresu obowiązków zawodowych marynarza i zatrudniających go linii wycieczkowych. Nawet w przypadku tego samego stanowiska, wykonywanego na statkach wycieczkowych kilku różnych linii, różnice płacowe mogą być naprawdę spore. Najlepiej zarabia się oczywiście na największych, luksusowych wycieczkowcach. Chociażby w przypadku norweskich linii posiadających największe statki pasażerskie na świecie, Royal Caribbean praca na statku wycieczkowym może okazać się wyjątkowo intratnym zajęciem.

kelner na statku
  • Zarobki kapitana statku wycieczkowego mogą wahać się od 10 00 do nawet 40 000 € miesięcznie. 
  • Kelner na statku wycieczkowym zarabia od 2 000 do 4 000 € miesięcznie, jednak może liczyć na duże napiwki, sięgające jednorazowo nawet 500 €!
  • Ile zarabia kucharz na statku? Wynagrodzenie początkującego kucharza lub pomocy kuchennej wynosi około 2 000 €, jednak doświadczony szef kuchni zarabia nawet 6 000 € miesięcznie. 
  • Personel hotelowy, który obsługuje pasażerów na statku, otrzymuje zazwyczaj wynagrodzenie w przedziale 2 500 – 3 500 €, ale podobnie jak kelnerzy, może liczyć na atrakcyjne napiwki. 
  • Profesjonalna stewardessa na statku zarabia zazwyczaj od 3 000 do 5 000 €. Personal host, odpowiedzialny na zapewnianie rozrywki, a nawet zapraszanie pasażerów do tańca podczas imprez, otrzymuje wyższe wynagrodzenie, a często także hojne napiwki.

Praca na promie, czyli mniejszym statku pasażerskim, pływającym zazwyczaj na krótszych trasach, wiąże się z nieco mniejszymi zarobkami. Kapitan i główni mechanicy otrzymują zazwyczaj wynagrodzenie w granicach 3 000 – 5 000 €, natomiast załoga pokładowa zarabia około 2 000 € miesięcznie.

Praca na statku towarowym — średnie zarobki:

Ile zarabia marynarz na kontenerowcu? Płaca może znacznie różnić się w zależności od czynników, takich jak stanowisko, doświadczenie, rozmiar statku, region żeglugi, oraz od tego, czy statek jest zarządzany przez operatora z rejestru międzynarodowego, czy też krajowego. Średnie zarobki na statku towarowym kształtują się następująco:

  • Zarobki kapitana statku towarowego wynoszą od 8 000 do 15 000 USD miesięcznie. 
  • Ile zarabia oficer na statku? To zależy od rangi. Pierwszy oficer pokładowy lub maszynowy zarabia od 6 500 do 12 000 USD miesięcznie. Są to najwyższe stanowiska oficerskie, odpowiedzialne za bezpośrednie zarządzanie działem pokładowym i maszynowym.
  • Drugi oficer pokładowy lub  maszynowy może liczyć na wynagrodzenie w przedziale 5 000 – 8 000 USD miesięcznie. Pomagają oni w zarządzaniu załogą i odpowiadają za nawigację oraz utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego maszyn.
  • Trzeci oficer pokładowy lub maszynowy otrzymuje płacę od 3 500 do 5 000 USD. Osoby na tych stanowiskach zajmują się specyficznymi zadaniami, takimi jak bezpieczeństwo lub systemy elektryczne.
  • Ile zarabia marynarz na statku kontenerowym? To również zależy od stażu i stopnia. Starszy marynarz i starszy mechanik otrzymują wynagrodzenie w granicach 1 200 – 2 500 USD. Są to doświadczeni członkowie załogi, którzy pomagają w codziennych operacjach pokładowych lub w maszynowni.
  • Młodszy marynarz i młodszy mechanik zarabia od 800 do 1 500 USD. Stanowiska te są zwykle punktem wyjścia do rozpoczęcia kariery w branży morskiej. Praca na statku bez kwalifikacji wiąże się z niskimi zarobkami i wykonywaniem prostych prac, jednak umożliwia zdobycie cennej wiedzy i doświadczeń, pozwalających na rozwój zawodowy. 
  • Ile zarabia kucharz na statku towarowym? Płaca osób odpowiedzialnych za przygotowanie posiłków dla pozostałych członków załogi waha się od 1 500 do 2 500 USD miesięcznie. 
  • Steward, czyli pracownik odpowiedzialny za utrzymanie czystości w pomieszczeniach gospodarczych i mieszkalnych, prace pomocnicze w kuchni i drobne naprawy, może niekiedy zarabiać więcej niż młodszy marynarz! Zarobki personelu gospodarczego to mniej więcej 1 000 – 2 000 USD miesięcznie. 
praca na kutrze rybackim

Ile zarabia marynarz na kutrze rybackim?

Zarobki na kutrach rybackich mogą znacznie różnić się w zależności od wielkości kutra, lokalizacji, rodzaju połowów oraz tego, czy wynagrodzenie jest stałą pensją, czy też udziałem w zysku z połowu. Ze względu na ograniczenia prawne, dotyczące połowów konkretnych gatunków ryb, flota rybacka w Polsce jest obecnie mniej rozwinięta niż chociażby w krajach skandynawskich.

Jeśli interesuje Cię praca na kutrze rybackim Norwegia, Dania czy Islandia mogą okazać się najbardziej opłacalnymi kierunkami. Zarobki kapitana statku rybackiego wahają się w tych krajach od 5 000 do 8 500 € miesięcznie. Załoga statku może liczyć na wynagrodzenie od 3 000 do 4 500 USD miesięcznie lub udział w zyskach, który może być bardziej zmienny.

 

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *