Praca w HR – na czym polega praca w Human Resources i jak zacząć karierę w HR?

Dział HR stanowi trzon większości organizacji. Odpowiada za sprawne funkcjonowanie i rozwój firmy, kształtując kulturę personalną i strategię organizacyjną przedsiębiorstwa. Ale czym właściwie jest HR? Czy warto wiązać swoją przyszłość zawodową z tym sektorem i jak skutecznie zdobyć zatrudnienie w Human Resources? Z naszego artykułu dowiesz się wszystkiego o HR – co to jest, czym się zajmuje i jak wygląda jego struktura.

Może zainteresuje Cię również: NGO praca – na czym polega? Jak szukać ofert? + wzór CV i listu motywacyjnego

Wszystko, co musisz wiedzieć o HR:

Na czym polega praca w HR?

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

HR - co to znaczy?

Co oznacza skrót HR? Pochodzi on od angielskiego wyrażenia Human Resources, co w tłumaczeniu na język polski oznacza zasoby ludzkie. HR, nazywany także działem personalnym lub działem zarządzania zasobami ludzkimi, odpowiada za szeroki zakres działań dotyczących pracowników, takich jak rekrutacja, onboarding, szkolenia, zarządzanie komunikacją wewnętrzną, zapewnianie wsparcia i dostępu do informacji z zakresu praw i obowiązków pracownika oraz administrowanie dokumentacją pracowniczą.

Zasoby ludzkie w kontekście biznesowym oznaczają pracowników i ich umiejętności, wiedzę, doświadczenie oraz potencjał, które są wykorzystywane do realizacji celów firmy. Chociaż termin zasoby ludzkie może brzmieć nieco instrumentalnie, nowoczesne podejścia do zarządzania HR kładą duży nacisk na zapewnienie pracownikom bezpiecznego, komfortowego i sprzyjającego rozwojowi środowiska pracy.

HR czym się zajmuje dział zasobów ludzkich?

Praca w dziale zasobów ludzkich, czyli HR, obejmuje szeroki zakres działań i obowiązków, które są kluczowe dla efektywnego funkcjonowania każdej organizacji. Do najważniejszych obowiązków pracowników działu HR należy między innymi:

  1. Rekrutacja i onboarding nowych pracowników – dział HR odpowiada za tworzenie i publikację ogłoszeń o pracę. Osoby zatrudnione w dziale personalnym realizują także proces rekrutacyjny, obejmujący selekcję napływających CV, prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych oraz zatrudnianie kandydatów, najlepiej odpowiadających potrzebom firmy. Do ich zadań należy także onboarding, czyli proces wdrożenia nowych pracowników i przedstawienia im struktury oraz sposobu funkcjonowania organizacji.

2. Doradztwo i udzielanie informacji pracownikom – zapewnienie pracownikom dostępu do informacji o ich prawach, obowiązkach i przepisach obowiązujących w ramach organizacji, jest wymogiem określonym przez Kodeks pracy. Dział HR oferuje pracownikom doradztwo w kwestiach takich jak warunki zatrudnienia, świadczenia, polityka firmy, procedury, obowiązki i prawa pracownicze. W przypadku reorganizacji, zmiany struktury firmy lub innych znaczących zmian, HR pomaga pracownikom zrozumieć i dostosować się do tych zmian, zapewniając odpowiednie informacje i wsparcie.

3. Działania administracyjne – praca w HR wiąże się z zarządzaniem dokumentacją i świadczeniami pracowniczymi, procesowaniem płac, a także monitorowaniem urlopów, zwolnień lekarskich i innych form nieobecności pracowników. Utrzymywanie i aktualizowanie systemów informacji o zasobach ludzkich (HRIS), które przechowują dane dotyczące pracowników, zarządzanie bazami danych i raportowanie to działania mające kluczowy wpływ na sprawne funkcjonowanie organizacji.

4. Organizacja szkoleń – szkolenia i warsztaty organizowane przez dział HR są istotnym elementem zarządzania zasobami ludzkimi w każdej organizacji. HR identyfikuje potrzeby szkoleniowe pracowników poprzez analizę ocen wydajności, ankiet, rozmów z pracownikami i kierownictwem, a także obserwacji zmian na rynku pracy i w przepisach prawa. Na tej podstawie planuje szkolenia, które będą najbardziej odpowiednie i korzystne dla pracowników i firmy.

hr co to jest?

5. Zarządzanie komunikacją wewnętrzną – budowanie efektywnego, transparentnego i pozytywnego środowiska pracy wymaga wdrożenia odpowiedniej polityki komunikacji wewnętrznej. Dział Human Resources nie tylko opracowuje formę polityki komunikacyjnej, dostosowanej do potrzeb firmy i pracowników, ale także zarządza kanałami komunikacji i monitoruje ich skuteczność oraz funkcjonalność. HR stanowi łącznik między pracownikami a zarządem firmy, umożliwiając przepływ informacji w obie strony. Zajmuje się przekazywaniem komunikatów kierowanych przez zarząd do pracowników, jak również zbiera opinie i sugestie osób zatrudnionych w firmie i przekazuje je wyżej. Dzięki temu zarząd może lepiej zrozumieć potrzeby, oczekiwania i problemy pracowników.

6. Rozwiązywanie konfliktów i przeciwdziałanie mobbingowi – obowiązkiem działu HR jest stworzenie jasnej polityki przeciwdziałania mobbingowi i zarządzania konfliktami w miejscu pracy. Obejmuje to między innymi oferowanie pracownikom bezpiecznych i poufnych kanałów do zgłaszania przypadków mobbingu, takich jak regularne ankiety pracownicze lub inne metody monitorowania środowiska pracy oraz szybkie i skuteczne reagowanie na zgłoszenia mobbingu, w tym zapewnienie wsparcia psychologicznego. W kontekście konfliktów HR pełni rolę mediatora, pomagając stronom zrozumieć różne punkty widzenia i pracować nad znalezieniem

Obszary HR - czym jest HR twardy i miękki?

Branża HR obejmuje stanowiska o zróżnicowanym zakresie obowiązków – od budowania pozytywnych relacji między pracownikami, po tworzenie całej strategii zarządzania zasobami ludzkimi w danej organizacji. Działania pracowników działu personalnego dzielą się na tzw. HR twardy i miękki. Podział ten odnosi się do specyfiki zadań, za które odpowiadają poszczególni specjaliści. Twardy i miękki HR są równie ważne w zarządzaniu zasobami ludzkimi i powinny być stosowane równocześnie, w zrównoważony sposób. Twardy HR koncentruje się na aspektach strategicznych i operacyjnych, bazując na danych i analizach, podczas gdy miękki HR skupia się na indywidualnym podejściu do pracownika. Każda organizacja powinna dążyć do integracji obu obszarów HR, aby skutecznie zarządzać swoimi pracownikami, osiągając cele biznesowe, a jednocześnie dbając o dobrostan i rozwój pracowników.

HR miękki

Obszar działań, który obejmuje HR miękki, koncentruje się na pracowniku, jako na jednostce – jej indywidualnych potrzebach, aspiracjach i możliwościach. Zajmuje się pozyskiwaniem nowych pracowników, nadzorowaniem odpowiednich warunków pracy, rozwiązywaniem konfliktów i organizacją szkoleń. Skupia się także na motywowaniu pracowników i zachęcaniu ich do zwiększania swojego potencjału. Specjaliści z zakresu miękkiego HR powinni posiadać wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne i organizacyjne oraz szeroką wiedzę z zakresu psychologii pracy i strategii motywowania pracowników.

HR twardy

HR twardy dotyczy działań kadrowych i administracyjnych oraz kwestii prawnych. Obejmuje kwestie formalne, takie jak zawieranie umów z pracownikami, prowadzenie dokumentacji, naliczanie wynagrodzeń i urlopów, obsługę systemów kadrowo-płacowych oraz dokonywania zgłoszeń do instytucji takich jak urzędy skarbowe, ZUS, GUS i PFRON. Zadania specjalistów z tego zakresu wymagają doskonałej znajomości prawa pracy i systemów informatycznych wykorzystywanych w zarządzaniu zasobami ludzkimi, a także umiejętności przygotowania i prowadzenia dokumentacji.

Praca w HR wymagania - jak zacząć karierę w Human Resources?

Jak zacząć pracę w HR? Wymagania wobec kandydatów do pracy w dziale HR mogą różnić się w zależności od stanowiska, struktury i wielkości firmy, a także branży lub rynku, na którym funkcjonuje. Można jednak wskazać szereg podstawowych oczekiwań.

Praca HR bez doświadczenia?

Jeśli dopiero zaczynasz swoją karierę lub chcesz się przebranżowić w kierunku zarządzania zasobami ludzkimi, w swoim CV podkreśl doświadczenia zawodowe pokrewne z branżą HR. Kontakt z klientem, działania administracyjne i organizacyjne, sporządzanie raportów i analiz, prowadzenie prezentacji lub szkoleń, czy też udział w procesie onboardingu nowych pracowników, odpowiednio wyróżnione w życiorysie zawodowym, zwiększają Twoje szanse na otrzymanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.

Opisując swoje doświadczenie zawodowe stosuj odwróconą chronologię – zacznij od ostatniego zajmowanego stanowiska, a następnie wymień wcześniejsze miejsca pracy. Podaj nazwę i lokalizację firmy, z którą współpracowałeś oraz okres zatrudnienia. Przedstaw zakres wykonywanych zadań, na samej górze listy umieszczając obowiązki, które przekonają rekrutera, że posiadasz kwalifikacje potrzebne do rozpoczęcia pracy w dziale Human Resources.

Umiejętności potrzebne do pracy w HR

Praca w HR wymaga specyficznych umiejętności miękkich, twardych oraz językowych. W życiorysie zawodowym warto wyróżnić je w osobnych sekcjach, tak aby dokument był czytelny, a rekruter mógł szybko odnaleźć interesujące go informacje. Jakie umiejętności musi posiadać pracownik działu HR

  • Umiejętności miękkie niezbędne w branży HR to między innymi doskonałe zdolności interpersonalne, empatia, odporność na stres, umiejętność rozwiązywania konfliktów, precyzyjnego przekazywania informacji oraz kompetencje organizacyjne.
  • Umiejętności twarde, czyli specjalistyczne i techniczne kompetencje, konieczne w pracy w dziale zarządzania zasobami ludzkimi to znajomość prawa pracy, technik rekrutacyjnych i systemów informacji HRIS. Pracodawcy wymagają od kandydatów także umiejętności tworzenia analiz, raportów i ankiet, identyfikacji potrzeb szkoleniowych pracowników, czy też projektowania programów rozwojowych. 
  • Znajomość języków obcych stanowi konieczny wymóg na stanowiskach wiążących się z kontaktem z klientami zagranicznymi. Poziom znajomości języka określ za pomocą 6-stopniowej skali CEFR. Pracownik działu HR w  firmie działającej na rynku zagranicznym powinien posiadać znajomość języka obcego na poziomie B2

HR - jakie studia przygotowują do pracy w zarządzaniu zasobami ludzkimi?

Zazwyczaj jednym z podstawowych wymogów jest posiadanie wyższego wykształcenia kierunkowego, czyli ukończenia studiów na kierunkach takich jak psychologia – w szczególności psychologia pracy lub biznesu, socjologia, czy też administracja ze specjalizacją z prawa pracy. Osoby, które ukończyły studia w innych dziedzinach, mogą zdobyć wiedzę z zakresu HR dzięki studiom podyplomowym lub specjalistycznym kursom.

W CV szczegółowo opisz ten etap swojej edukacji, który przygotowuje Cię do pracy w dziale human resources. Podaj nazwę uczelni, uzyskany tytuł i okres kształcenia. Możesz także dodać informację o temacie pracy dyplomowej, stypendiach czy wyróżnieniach. Podobnie jak w przypadku doświadczenia zawodowego, na górze sekcji umieść ostatnią ukończoną szkołę – na przykład studia podyplomowe, a potem studia magisterskie lub licencjackie. Jeśli posiadasz certyfikaty, potwierdzające ukończenie szkoleń z zakresu HR, umieść je w osobnej sekcji, zaraz pod opisem wykształcenia.

Branża HR - przykładowe CV do działu Human Resources

Przykładowe CV do działu HR, zawierające wszystkie niezbędne informacje może wyglądać w ten sposób:

Jan Kowalski

Słoneczna 15/2, 00-123 Warszawa

Telefon: 123-456-789

E-mail: [email protected]

LinkedIn: linkedin.com/in/jankowalski

 

Profil Zawodowy

Jestem absolwentem psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyłem specjalizację Psychologia pracy, ponieważ moje zainteresowania zawodowe wiążą się z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Posiadam wysokie umiejętności komunikacyjne, analityczne i organizacyjne. Jako pracownik działu obsługi klienta oraz asystent działu marketingu zdobyłem praktyczne doświadczenie w organizacji spotkań, kontakcie z klientem biznesowym oraz rozwiązywaniu konfliktów. 

 

Doświadczenie Zawodowe

03.2021-12.2023, Agencja SEOSKY, Warszawa

Stanowisko: Asystent Marketingu

Obowiązki: 

  • Ścisła współpraca z zespołem projektowym 
  • Organizacja spotkań biznesowych i wydarzeń firmowych
  • Komunikacja z klientami, zbieranie feedbacku i przygotowywanie raportów
  • Wsparcie w rekrutacji i onboardingu nowych pracowników działu marketingu
  • Udział w opracowywaniu strategii mediów społecznościowych i monitorowanie ich skuteczności

06.2020-02.2021, Modlewski S.A, Warszawa

Stanowisko: Pracownik działu obsługi klienta

  • Bezpośrednia obsługa klientów i rozwiązywanie bieżących problemów
  • Udział w analizie wyników ankiety satysfakcji klienta
  • Przygotowywanie regularnych raportów dotyczących efektywności działu obsługi klienta
  • Współpraca z poszczególnymi działami firmy w celu usprawnienia procesów obsługi klienta

Umiejętności miękkie:

  • Skuteczna komunikacja interpersonalna
  • Umiejętność zarządzania konfliktami
  • Zarządzanie czasem i priorytetami

Umiejętności twarde:

  • Podstawowa znajomość prawa pracy
  • Analiza danych i sporządzanie raportów
  • Znajomość strategii motywowania pracowników\

Umiejętności językowe

Język angielski – C1

Język niemiecki – B1

 

Wykształcenie

2016-2021, Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Psychologia

Specjalizacja: Psychologia pracy

Stopień: magister

Praca magisterska: „Motywacja i zaangażowanie w pracy – perspektywa psychologiczna”

 

Kursy i Szkolenia

„Startegie wsparcia rozwoju pracownika” – Akademia Merite, 2022

„Prawo pracy w zarządzaniu zasobami ludzkimi” – Centrum Szkolenia Zawodowego Libre, 2021

 

Zainteresowania

Psychologia pracy i biznesu, coaching, żeglarstwo

Jeśli szukasz pracy w sektorze Human Resources, skorzystaj z naszych profesjonalnych szablonów CV lub zainspiruj się gotowymi wzorami CV!

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *