Millenialsi na rynku pracy – jakimi pracownikami jest pokolenie Y?

Millenialsi, nazywani także pokoleniem Y, to osoby urodzone w latach 80. i 90. XX wieku. Przez swoich rodziców z generacji X oraz dziadków reprezentujących pokolenie baby boomers często uważani są za zuchwałych, niecierpliwych i uzależnionych od technologii. Socjologowie zauważają, że millenialsi nie uznają autorytetów, są przekonani o własnej wyjątkowości, a jednocześnie znacznie bardziej elastyczni i mniej przywiązani do tradycji, niż przedstawiciele starszych pokoleń. Jak pokolenie milenialsów odnajduje się na rynku pracy? Jakimi pracownikami i pracodawcami są dzisiejsi 20 i 30-latkowie?

Sprawdź też: pokolenie Z w pracy – jakimi pracownikami są zoomersi?

Millenialsi na rynku pracy - przeczytaj artykuł i dowiedz się:

millenialsi na rynku pracy kreator CV

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Kim są millenialsi? Definicja pokolenia Y

Definicje poszczególnych pokoleń, obejmujące także przyjęte przez badaczy lata urodzeń przedstawicieli generacji, mogą się między sobą różnić. Według jednych socjologów millenialsi to osoby urodzone w latach 1981-1996, według innych pomiędzy 1982 a 2004 rokiem. Rozbieżności wynikają zarówno z metodologii badań, jak i czynników kulturowych oraz geografii społeczno-ekonomicznej. Najprościej mówiąc, doświadczenia pokoleniowe osób urodzonych w różnych częściach świata, mogą być bardzo odmienne. Jak więc rozpoznać milenialsa? To ludzie dorastający w dobie rozkwitu scyfryzowanego świata, którzy pamiętają jednak czasy offline – bez powszechnego dostępu do internetu i smartfonów. Obecnie millenialsi korzystają z technologii w każdej sferze życia.

Millenialsi to pierwsze pokolenie, dojrzewające w globalnym świecie. Globalizacja nie jest dla nich jedynie zewnętrznym zjawiskiem, ale częścią codziennej rzeczywistości. Gen Y identyfikuje się z globalną wspólnotą, w sposób, którego nie doświadczyły wcześniejsze pokolenia. Nieograniczony dostęp do informacji, podróży, międzynarodowego rynku pracy, oraz technologii komunikacyjnych w znacznym stopniu wpłynęły na ich tolerancję i elastyczność kulturową, sposób komunikacji, podejście do pracy i finansów, a także stopień wykształcenia. Millenialsów uznaje się za pokolenie o najwyższym odsetku osób o wyższym wykształceniu, co wynika zarówno z ułatwionego dostępu do edukacji, jak i nacisków ze strony ich rodziców – przedstawicieli pokolenia X i baby boomers.

Jak pokolenie milenialsów podchodzi do pracy i finansów?

Przedstawiciele pokolenia Y cenią sobie elastyczność i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Chętnie pracują zdalnie lub hybrydowo, oczekują od pracodawców elastycznych godzin pracy i wybierają takie ścieżki kariery, które pozwalają na osiągnięcie work-life balance. Praca nie jest dla nich jedynie źródłem dochodu, ale także źródłem satysfakcji i sposobem na rozwój osobisty. Milenialsi przykładają dużą wagę do niezależności. Aspirują do bycia własnym szefem i tworzenia przedsiębiorstw, które odzwierciedlają ich wartości. Chociaż są uważani za pokolenie, które często i chętnie zmienia miejsce zatrudnienia lub ścieżkę kariery, wynika to przede wszystkim z sytuacji na rynku pracy, a nie ich osobistych preferencji.

pokolenie milenialsów

Millenialsi dążą również do osiągnięcia stabilizacji finansowej, jednak według badań nie radzą sobie z zarządzaniem własnym budżetem i oszczędzaniem tak dobrze, jak ich rodzice i dziadkowie. Ponad 80% przedstawicieli gen Y na co dzień korzysta z bankowości mobilnej, a także usług płatności odroczonych, które pozwalają im na lepsze planowanie swoich wydatków. Specjaliści do spraw finansów podkreślają także, że millenialsi nie mają takiego zaufania do banków, jak starsze pokolenia i bardzo poważnie podchodzą do kwestii zadłużenia. Brak długów to dla nich sprawa priorytetowa. Trudno się dziwić – większość z nich dorastała obserwując skutki kryzysu finansowego w 2008 roku.

Jakimi pracownikami są millenialsi?

Milenialsów cechuje:

  • Samodzielność i elastyczność – pracownicy z pokolenia Y cenią sobie możliwość dostosowywania godzin pracy do swoich potrzeb. Nie lubią natomiast zbytniego nadzoru ze strony przełożonego. Są w stanie samodzielnie zarządzać czasem pracy, jak i określać priorytety. 
  • Dążenie do podnoszenia kompetencji zawodowych i awansumillenialsi chętnie poszerzają swoje kompetencje i horyzonty zawodowe ponieważ wierzą, że to przyspieszy ich drogę do awansu. Stawiają sobie ambitne i długoterminowe cele, chociaż czasami mówi się, że dążą do nich po trupach i za wszelką cenę. 
  • Chęć wyrażenia siebie i pomysłowość – wielu przedstawicieli pokolenia Y wnosi na rynek świeże spojrzenie. Mają ciekawe innowacyjne pomysły, często znajdują niekonwencjonalne rozwiązania i chcą wcielać je w życie. Czasem jednak nadmiernie skupiają się na własnej perspektywie, przez co ignorują znane i sprawdzone mechanizmy funkcjonowania firmy.
  • Potrzeba informacji zwrotnej – mimo samodzielności w wykonywaniu swoich obowiązków, millenialsi doceniają feedback od pracodawcy. Często sami proszą przełożonego o wyrażenie opinii na temat ich pracy, co może być odebrane jako nadmierna potrzeba atencji. W rzeczywistości informacja zwrotna jest dla nich motywującym bodźcem, zachęcającym do podejmowania się nowych wyzwań. 

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Jakimi pracodawcami są millenialsi?

  • Nieformalnośćpokolenie Y preferuje swobodny, nieformalny styl zarządzania, zupełnie inaczej niż generacja X i baby boomers. Millenialsi rezygnują z dress code’u i oficjalnego tonu w kontaktach z pracownikami. Stawiają na równość, różnorodność i swobodę, chcąc stworzyć przyjazne środowisko pracy, które przyczyni się do wzrostu efektywności. 
  • Wielozadaniowość – osoby urodzone na przełomie lat 80. i 90. często nazywane są pokoleniem multitaskingu. Millenialsi są przyzwyczajeni do wykonywania wielu zadań jednocześnie, co w przypadku liderów, zarządzających zespołem może przerodzić się chaos i dezorganizację. Kiedy sytuacja wymaga skupienia się na jednym, konkretnym problemie, mogą mieć problemy z utrzymaniem uwagi. 
  • Unikanie nadmiernej kontroli – jako pracodawcy millenialsi poszukują samodzielnych pracowników, których nie będą musieli nadzorować na każdym kroku. Oczekują od nich zaangażowania, umiejętności ustalania priorytetów i dobrej organizacji czasu pracy. Trudność stanowi dla nich zarządzanie pracownikami z pokolenia Z. Zoomersi często sami oczekują nadzoru ze strony przełożonego. Nie lubią wychodzić z inicjatywą i potrzebują jasnych, klarownych instrukcji, dotyczących zarówno zakresu obowiązków, jak i sposobu ich wykonania. Z perspektywy samodzielnych, energicznych millenialsów pracownicy generacji Z są leniwi i wymagają prowadzenia za rękę. 

Millennialsi kontra Gen Z - nowy konflikt pokoleniowy?

Eksperci zauważają, że millenialsi nawiązują dobre relacje zawodowe z pokoleniem X. Przedstawiciele tych dwóch generacji mają podobne priorytety i ambicje, są energiczni i nie stronią od ciężkiej pracy. Różni ich sposób komunikacji i podejście do nowoczesnych narzędzi, jednak nie mają problemu ze znalezieniem wspólnego języka. Sytuacja wygląda inaczej, kiedy pokolenie milenialsów zostaje postawione przed koniecznością zarządzania młodszymi pracownikami.

Czym millenialsi różnią się od zoomersów?

Największa różnica pomiędzy pokoleniem Y i Z na rynku pracy jest taka, że zetki niechętnie wykraczają poza swoje podstawowe obowiązki. Managerowie, rekruterzy i przedsiębiorcy z pokolenia Y zauważają, że generacja Z wykonuje tylko te zadania, które zostały ustalone z pracodawcą i zawarte w umowie. Nie chcą zostawać w pracy po godzinach, nawet w wyjątkowych sytuacjach, tłumacząc to potrzebą równoważenia życia zawodowego i osobistego. Starają się też do minimum ograniczyć osobiste kontakty z przełożonym oraz współpracownikami. Millenialsi chętnie angażują się natomiast w dodatkowe projekty, wychodzą z inicjatywą i chcą wprowadzać w życie własne pomysły. Tu rodzi się konflikt – pokolenie Z mówi o wyścigu szczurów, widocznym wśród przedstawicieli gen Y. Ci natomiast uznają zetki za leniwe i pozbawione ambicji.

millenialsi

Baby boomers, pokolenie X, millenialsi i gen Z - jak znaleźć wspólny język?

Spory pomiędzy pokoleniami wynikają z odmiennych doświadczeń i wyznawanych wartości. Ponieważ pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy stosunkowo niedawno, trudno jest przewidzieć, w jakim kierunku będzie się rozwijać, kiedy przyjdzie im obejmować wyższe stanowiska, obarczone większą odpowiedzialnością. Warto pamiętać, że mówiąc o poszczególnych generacjach, zawsze operuje się uogólnieniami i stereotypami. Tak jak millenialsi często postrzegani przez osoby starsze jako bezpodstawnie przekonane o własnej wartości i roszczeniowe, tak oni sami zwracają uwagę na negatywne cechy młodszej generacji.

Na rynku pracy zaczynają pojawiać się narzędzia, mające ułatwić komunikację międzypokoleniową i dostosować środowisko korporacyjne do szczególnych potrzeb każdej generacji. Ciekawym przykładem jest chociażby firma Microsoft, która wprowadziła do programu Outlook usługę opartą na sztucznej inteligencji. Jej zadaniem jest ułatwienie redakcji maili służbowych pracownikom z pokolenia Z. Stanowi ona odpowiedź na trudności w komunikacji między młodszą a starszą generacją, którą zgłaszali przede wszystkim millenialsi z kadry managerskiej i kierowniczej.

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *