Wedding planner, czyli inaczej konsultant ślubny, to osoba zawodowo zajmująca się profesjonalnym planowaniem i organizacją wesel oraz ślubów. Do niedawna większość par młodych organizowała ślub i wesele z pomocą rodziny i przyjaciół. Współcześnie jednak, ze względu na szybkie tempo życia, coraz więcej par decyduje się powierzyć te obowiązki profesjonalistom. Wedding planner nie tylko uwalnia narzeczonych od stresu związanego z organizacją jednego z najważniejszych dni w życiu, ale także zapewnia, że wszystkie elementy ślubu i przyjęcia weselnego będą odpowiadać najnowszym trendom i osobistym preferencjom pary młodej. Zastanawiasz się, czy praca w branży ślubnej jest dla Ciebie? Sprawdź, ile zarabia wedding planner i jak zostać wedding plannerem. Zapraszamy do lektury.
Może zainteresuje Cię również: Przebranżowienie i przekwalifikowanie – jak się przekwalifikować i zmienić branżę?
Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?
Czym zajmuje się wedding planner? Obowiązki organizatora ślubów
Rola konsultanta ślubnego ewoluowała na przestrzeni lat, od koordynowania dostawców i zarządzania budżetem, aż do tworzenia pełnej koncepcji i stylizacji wydarzenia oraz nadzorowania realizacji planu. Wedding planner pełni rolę nie tylko organizatora, ale również doradcy i projektanta, który za pomocą swojej kreatywności i umiejętności tworzy niezapomniane uroczystości.
Konsultant ślubny — praca dla mistrzów multitaskingu
Wedding planner to logistyk, projektant, negocjator, psycholog, wykonawca i znawca trendów w jednej osobie. Ilość zadań stojących przed organizatorem ślubów zależy przede wszystkim od wymagań zleceniodawców, czyli młodej pary. Do głównych obowiązków konsultanta ślubnego należy planowanie ceremonii ślubnej oraz imprezy weselnej, koordynacja pracy dostawców i usługodawców, zarządzanie budżetem i czasem, a także emocjonalne wsparcie nowożeńców.
1. Wedding planner — praca projektanta i designera ślubu
Wedding planner musi być uważnym słuchaczem. Pierwsze spotkanie z klientami przybiera zazwyczaj formę konsultacji, podczas których para młoda przedstawia wszystkie swoje potrzeby, oczekiwania i pomysły. Na tej podstawie wedding planner tworzy ogólną koncepcję wydarzenia, przekształcając wizję klientów w spójny, a zarazem unikalny projekt, odzwierciedlający ich osobowość i gust.
Projektowanie koncepcji ślubu i wesela obejmuje zarówno oprawę wizualną uroczystości — motyw przewodni, kolorystykę i dekorację sali oraz miejsca ceremonii zaślubin — jak i menu, atrakcje, prezenty dla gości, a nawet tort weselny i pojazd, którym para młoda dotrze na imprezę. Konsultant ślubny musi zadbać o każdy najmniejszy szczegół uroczystości, a następnie przedstawić swoje idee klientom i po otrzymaniu akceptacji, przejść do realizacji zlecenia.
2. Organizacja wesel — praca logistyka i koordynatora
Po opracowaniu koncepcyjnej wizji ślubu i wesela wedding planner staje przed wyzwaniem przekształcenia planów w rzeczywistość. Pierwszym krokiem jest zamówienie poszczególnych usług. Organizator ślubny musi skutecznie negocjować warunki współpracy z dostawcami cateringu, cukiernikiem, zespołem muzycznym lub DJ-em, florystyką, fotografem, firmą zajmującą się dekoracjami lub wynajmem mebli ślubnych, organizatorami atrakcji dla gości, a czasem także z makijażystką i fryzjerką panny młodej.
Wedding planer musi mieć pod kontrolą realizację wszystkich dostaw i usług, tak, aby były one zsynchronizowane czasowo. Wymaga to stałego kontakt z dostawcami, monitorowania postępów prac i szybkiego reagowania na wszelkie nieprzewidziane okoliczności. Logistyka i odpowiednia koordynacja to klucz do sukcesu każdego wesela. Jak każdy event planner, organizator ślubów często musi wykazać się odpornością na stres, decyzyjnością i umiejętnością zażegnania każdego kryzysu.
3. Konsultant ślubny — praca specjalisty ds. zarządzania finansami
Koordynacja usług i dostaw jest ściśle związana z zarządzaniem ustalonym z góry budżetem. Wedding planner opracowuje szczegółowy budżet, w którym są wyróżnione wszystkie niezbędne wydatki, takie jak lokal, catering, muzyka, dekoracje, fotografia, stroje czy transport. Każda kategoria powinna mieć przypisany maksymalny limit kosztów. Monitoruje wydatki i na bieżąco informuje o nich parę młodą.
Dobór dostawców musi być dokładnie przemyślany i uwzględniać zarówno jakość usług, jak i ich koszty. Ustalanie cen i warunków umów jest w tym przypadku kluczowe. Profesjonalny organizator ślubów to specjalista od zarządzania finansami i zdolny negocjator, przygotowany na wszystko. Elastyczność w zarządzaniu budżetem pozwala na szybkie dostosowanie się do zmieniających się okoliczności.
4. Organizator wesel — praca psychologa i doradcy
Ślub to jedno z najpiękniejszych, ale i najbardziej stresujących wydarzeń w życiu każdego człowieka. Rolą konsultanta ślubnego jest odciążenie pary młodej i przejęcie najważniejszych zadań, związanych z organizacją uroczystości. Osoby planujące własne wesele często czują się przytłoczone ilością obowiązków i decyzji, które należy podjąć. Organizator ślubu proponuje im wówczas najlepsze rozwiązania, dzieli się wiedzą i pomaga opanować przedślubną gorączkę! Jego spokój i opanowanie pozwalają parze młodej zachować i skupić się na tym, co najważniejsze.
Jak zostać wedding plannerem?
Jak zostać wedding plannerką (lub wedding plannerem, bo warto zauważyć, że branża ślubna coraz częściej przyciąga również panów)? Droga do kariery jako wedding planner prowadzi przez poznanie branży ślubnej od kuchni. Bardzo często w podjęciu pracy jako organizator ślubów pomaga doświadczenie w salonach sukien ślubnych, branży eventowej, a nawet firmach cateringowych, specjalizujących się w obsłudze wesel.
Jeśli chcesz pracować jako wedding planner nie musisz od razu rzucać się na głęboką wodę i otwierać własnej, jednoosobowej działalności gospodarczej. Rynek usług ślubnych w Polsce staje się coraz bardziej rozbudowany. W branży funkcjonuje wiele agencji, oferujących usługi profesjonalnej organizacji wesel i szukających pracowników i podwykonawców.
Swoją karierę możesz zacząć chociażby jako asystent konsultanta ślubnego — praca na takim stanowisku pozwoli Ci poznać tajniki organizacji wesel, poprzez współpracę z wykwalifikowanym specjalistą. Jeśli jednak nie posiadasz żadnego doświadczenia, ułatwiającego Ci nawiązanie kontaktów zawodowych z branżą ślubną, możesz zdecydować się na kurs na wedding plannera. Szkolenia prowadzone przez ekspertów pozwolą Ci zrozumieć specyfikę zawodu wedding plannera i zdobyć niezbędną wiedzę.
Wedding planner — kurs na konsultanta ślubnego?
W pracy organizatora wesel najważniejsze są jednak umiejętności. Konsultant ślubny musi posiadać doskonałe zdolności logistyczne i negocjacyjne, wyróżniać się kulturą osobistą, kreatywnością, skutecznością w rozwiązywaniu problemów, a także wiedzą z zakresu finansów i networkingu. Kluczowa jest również znajomość niuansów i nowinek branżowych. Organizator ślubów i wesel musi być na bieżąco ze stale zmieniającymi się trendami, aby odpowiadać na potrzeby najbardziej wymagających klientów.
Jakie szkoły i kursy pozwalają doskonalić kompetencje niezbędne w pracy wedding planera? Przydatne mogą okazać się studia wyższe z dziedziny zarządzania, marketingu i public relations lub event managementu, jednak wykształcenie wyższe nie jest konieczne. Osoby, które chcą poznać niuanse branży ślubnej i dowiedzieć się, jak organizować doskonałe wesela, mogą podjąć kurs na wedding plannera.
Tego rodzaju kursy są oferowane zazwyczaj przez firmy, które od lat zajmują się organizacją wesel. W Polsce funkcjonuje nawet oficjalne Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych, które rekomenduje szkolenia prowadzone przez konkretne agencje i akademie. Kurs na wedding plannera może odbywać się zdalnie lub stacjonarnie. Zazwyczaj łączy w sobie formę wykładów i zajęć praktycznych — omawiania case study, przygotowania planu budżetu lub tworzenia bazy podwykonawców. Cena kursów waha się od 1 000 do nawet 6 000 zł.
Ile zarabia wedding planner?
Zarobki wedding plannera mogą znacznie różnić się w zależności od wielu czynników, takich jak lokalizacja, doświadczenie, renoma, oraz zakres oferowanych usług. Niektórzy plannerzy pracują na etat w firmach specjalizujących się w organizacji wesel, podczas gdy inni prowadzą własne przedsiębiorstwa. Samozatrudnieni wedding plannerzy mają szanse wyższe zarobki, ale muszą również samodzielnie pokrywać koszty prowadzenia działalności. To, ile zarabia wedding planner zależy w dużej mierze od ceny oferowanych przez niego usług.
Wedding planner — cena usług a zarobki konsultanta ślubnego
Ile zarabia wedding planner na organizacji jednego wesela? Jeśli para młoda zleca organizację całego wesela — od zaplanowani motywu przewodniego, po zarządzanie pracą dostawców i usługodawców, aż po koordynację przebiegu dnia ślubu — konsultant ślubny może zaproponować rozliczenie w formie prowizji. Wynosi ona zazwyczaj 10-15% kosztów przeznaczonych na organizację wesela. Jeśli więc budżet weselny przewidziany jest na 90 000 zł, wynagrodzenie organizatora wyniesie 9 000 zł.
Wielu wedding plannerów decyduje się jednak na wyliczenie stałej kwoty za konkretne usługi, uwzględniające poziom skomplikowania i zaangażowania w konkretne działania. Ile kosztuje wedding planer dla pary, która chce zlecić organizację całego wesela? Koszt waha się zazwyczaj od 10 do 15 000 zł. Koordynacja dnia ślubu kosztuje około 3 000 zł a częściowa pomoc w przygotowaniach od 4 000 do 6 000 zł. Godzina konsultacji dla par, które chcą zasięgnąć jednorazowej porady plannera, kosztuje od 150 do 300 zł.
Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?
Przeczytaj też inne nasze publikacje:
- Wyznacz SMART cele — jak technika SMART pozwala osiągać cele zawodowe?
- Dodatkowe informacje w CV — jak aktywność dodatkowa zwiększa Twoją atrakcyjność na rynku pracy?
- Praca w HR – na czym polega praca w Human Resources i jak zacząć karierę w HR?
- Przykładowe CV
- Praca weterynarza — czym się zajmuje i ile zarabia weterynarz?
- Pokolenie X na rynku pracy
- Wzory CV
- Szablony CV
- Barista – jak zostać baristą? + wzór CV i listu motywacyjnego
- Jak stworzyć kreatywne CV i wyróżnić się w oczach rekrutera?