Profil zaufany — co to jest? Jak założyć profil zaufany? Jakie korzyści daje?

Profil zaufany to elektroniczne narzędzie do uwierzytelniania tożsamości w internecie, umożliwiające składanie podpisów elektronicznych o mocy prawnej równoważnej własnoręcznemu podpisowi. Dzięki niemu załatwianie spraw urzędowych staje się prostsze, szybsze i bezpieczniejsze. Do czego służy profil zaufany? Jak założyć profil zaufany przez internet lub w placówce? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co możesz zyskać dzięki rejestracji na stronie Obywatel Gov.pl. Zapraszamy do lektury.

Warto przeczytać również: Emerytura – wszystko, co musisz wiedzieć o systemie emerytalnym w Polsce 

Z tego artykułu dowiesz się:

profil zaufany

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Co to jest profil zaufany?

Profil Zaufany to narzędzie, umożliwiające bezpieczne potwierdzanie tożsamości w internecie podczas korzystania z usług administracji publicznej. Stanowi formę elektronicznego podpisu, z pomocą którego potwierdzisz podania i wnioski, składane do podmiotów publicznych za pośrednictwem internetu. Dzięki Profilowi Zaufanemu możesz załatwiać sprawy urzędowe online, bez wychodzenia z domu i konieczności umawiania wizyty w placówce.

Profil Zaufany został wprowadzony w Polsce w 2011 roku jako część systemu ePUAP, czyli elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Digitalizacja usług administracyjnych pozwoliła znacząco skrócić czas potrzebny na dopełnienie urzędowych procedur i zwiększyła poziom bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych. Profil Zaufany oferuje dostęp do usług administracyjnych w dowolnym czasie i miejscu, wspierając proces cyfryzacji i promując korzystanie z nowoczesnych technologii.

Profil zaufany — do czego służy? Co daje rejestracja profilu zaufanego?

Profil zaufany pozwala Ci załatwić różnego rodzaju sprawy urzędowe online. Narzędzie jest stale rozwijane i doskonalone, oferując dostęp do coraz większej ilości usług. Według oficjalnej praltformy Obywatel gov.pl do najpopularniejszych funkcji profilu zaufanego należą:

  1. Bezpieczne logowanie — profil zaufany umożliwia w pełni bezpieczne logowanie na platformach online usług publicznych, takich jak ePUAP, PUE ZUS, czy portale podatkowe. Można dzięki temu bez konieczności wizyty w urzędzie złożyć wniosek, zawiadomienie czy zapytanie, uzyskać odpisy dokumentów, takich jak akt urodzenia czy zgonu, sprawdzić informacje o ubezpieczeniach, okresach składkowych i nieskładkowych lub historii zatrudnienia.
  2. Podpisywanie dokumentów — poprzez profil zaufany każdy obywatel zyskuje możliwość podpisywania dokumentów elektronicznych podpisem zaufanym. Złożenie podpisu elektronicznego posiada moc prawną równoważną własnoręcznemu podpisowi.
  3. Dostęp do usług zdrowotnych — profil zaufany pozwala na wygodne logowanie się do Internetowego Konta Pacjenta, czyli IKO. Jest to platforma, na której możesz sprawdzić swoją historię leczenia, wystawione recepty elektroniczne, skierowania i inne informacje związane z Twoim zdrowiem.
profil zaufany do czego służy

4. Rejestracja działalności gospodarczej — czy wiesz, że do założenia działalności gospodarczej wystarczy profil zaufany? Dzięki niemu zarejestrujesz się na platformie CEIDG, złożysz odpowiednie wnioski i w kilka chwil otworzysz firmę online. 

5. Składanie wniosków o świadczenia — profil zaufany daje również możliwość składania wniosków online o różnego świadczenia społeczne, takie jak 500+, świadczenia rodzinne, zasiłki okresowe i stałe  itp.

6. mObywatel — profil zaufany potrzebny jest do stworzenia konta na platformie mObywatel. Jest to aplikacja mobilna, która umożliwia dostęp do różnorodnych usług administracyjnych i cyfrowych. Główne funkcje aplikacji to:

    • mTożsamość, czyli cyfrowy odpowiednik dowodu osobistego; 
    • mPrawo Jazdy, będące elektroniczną wersją tego dokumentu; 
    • mPIT, dający dostęp do informacji związanych z podatkami i możliwość składania deklaracji podatkowych online.

Dzięki platformie gov.pl profil zaufany jest dostępny dla każdego obywatela, oferując możliwość skorzystania z dziesiątek usług, związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej. 

Obywatel gov.pl — jak założyć profil zaufany?

Jak założyć profil zaufany? Możesz to zrobić zarówno online, jak i osobiście, w jednej z dostępnych placówek.

1. Załóż profil zaufany przez bank

Jak założyć profil zaufany przez bank? Wejdź na stronę pz.gov.pl profil zaufany i kliknij zakładkę „załóż profil zaufany”.

profil zaufany przez bank

Zostaniesz przekierowany na stronę rejestracji, na której możesz zdecydować, w jaki sposób założysz profil zaufany. Wybierz ikonę „Bank lub inny dostawca tożsamości”.

Po kliknięciu system poprosi Cię o wybranie dostawcy tożsamości. Założenie profilu zaufanego przez bank jest obecnie możliwe dzięki 16 dostawcom tożsamości, usług pocztowych lub bankowości mobilnej. Są to:

  • PKO Bank Polski,
  • Santander,
  • Pekao SA,
  • mBank,
  • ING,
  • Millennium,
  • Alior Bank,
  • Grupy BPS,
  • BOŚ,
  • BNP Paribas,
  • VeloBank,
  • Crédit Agricole,
  • Bank Spółdzielczy w
  • Brodnicy,
  • Banku spółdzielczy z
  • Kasa Stefczyka.

Kliknij ikonę przedstawiającą logo Twojego banku. W następnym kroku zaloguj się do systemu bankowości mobilnej. Po zalogowaniu pojawi się ekran dotyczący udzielania zgody na przekazanie Twoich danych. Sprawdź poprawność danych i zaakceptuj zgodę — w przypadku większości banków i dostawców tożsamości weryfikacja zgody odbywa się za pośrednictwem kodu, przesyłanego w wiadomości SMS.

logowanie przez bank

Po podaniu kodu SMS system skieruje Cię na stronę pz.gov.pl, gdzie będziesz mógł zarejestrować profil zaufany. Podaj swoje dane logowania (nazwę użytkownika), dane osobowe (imię, drugie imię, nazwisko, PESEL) oraz dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu). Po zatwierdzeniu wprowadzonych danych przyciskiem „zarejestruj się” powrócisz na stronę logowania do bankowości mobilnej. Ponownie udziel zgody na przekazanie danych i dokończ weryfikację kodem z SMS nr. 2.

Po zakończeniu procesu rejestracji profil zaufany zostanie automatycznie aktywowany. Założenie profilu zaufanego przez bank jest prawdopodobnie najszybszą i najwygodniejszą metodą. Co zrobić, gdy nie korzystasz z bankowości mobilnej, lub na liście dostępnej na stronie pz.gov.pl nie znajdziesz swojego dostawcy tożsamości? Załóż profil zaufany, wykorzystując inne dostępne sposoby, takie jak e-dowód lub rozmowa wideo z urzędnikiem.

2. Zarejestruj profil zaufany przez e-dowód

Rejestracja profilu zaufanego za pomocą e-dowodu, czyli elektronicznego dowodu osobistego, wymaga posiadania odpowiedniego sprzętu oraz oprogramowania. Elektroniczny dowód osobisty z warstwą elektroniczną i funkcją potwierdzania tożsamości możesz uzyskać po złożeniu odpowiedniego wniosku, zawierającego odciski palców i wzór odręcznego podpisu. Wniosek o wydanie e-dowodu złożysz osobiście w urzędzie lub online, za pośrednictwem e-PUAP.

Jeśli posiadasz e-dowód i chcesz z jego pomocą zarejestrować profil zaufany, wejdź na stronę pz.gov.pl i kliknij odpowiednią zakładkę. Zostaniesz przekierowany bezpośrednio do strony rejestracji profilu zaufanego, na której wyświetli się komunikat:

Aby założyć konto, uzupełnij pola i kliknij Zarejestruj się.
Następnie zaloguj się na swoje konto i potwierdź profil zaufany e-dowodem.

Po uzupełnieniu formularza i kliknięciu przycisku „zarejestruj się” będziesz musiał wybrać narzędzie, które umożliwi logowanie do konta w profilu zaufanym — smartfon z modułem NFC i aplikacją eDO lub podłączony do komputera mobilny czytnik NFC.

profil_zaufany_e_dowod

a) Profil zaufany rejestracja za pomocą smartfona

Jeśli wybierasz metodę rejestracji za pomocą smartfona, pobierz i otwórz aplikację mobilną eDo App ze sklepu Google Play lub App Store. Na stronie pz.gov.pl wyświetli się instrukcja postępowania, kod QR oraz widoczny pod nim 6-cyfrowy numer.

  • Zeskanuj kod QR albo wprowadź numer w aplikacji eDo.
  • Wprowadź 6-cyfrowy numer CAN dowodu.
  • Podaj 4-cyfrowy kod PIN ustalony przy odbiorze dowodu osobistego.
  • Przyłóż dowód osobisty do telefonu.

To wszytko — profil zaufany zostanie natychmiastowo aktywowany.

b) Profil zaufany jak założyć przez czytnik NFC?

Po wybraniu opcji rejestracji przy użyciu czytnika NFC zostaniesz przekierowany na stronę logowania przy pomocy e-dowodu. Portal krok po kroku przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy rejestracji — wystarczy, że wybierzesz opcję “Zobacz instrukcję obrazkową jak poprawnie się zalogować”.

Jak założyć profil zaufany przez e-dowód w kilku prostych krokach?

  • Podłącz czytnik NFC do komputera.
  • Umieść dowód na czytniku.
  • Wpisz numer CAN dowodu w oknie oprogramowania.
  • W prawym dolnym rogu monitora wyświetli się komunikat o poprawnym załadowaniu certyfikatów e-dowodu.
  • Wybierz opcję “Zaloguj się” i wpisz 4-cyfrowy kod PIN swojego e-dowodu.

Po podaniu numeru PIN twój profil zaufany zostanie aktywowany.

e dowód profil zaufany

3. Utwórz profil zaufany przez wideo rozmowę z urzędnikiem

Na stronie pz.gov.pl wypełnij formularz rejestracyjny, podając swoje dane osobowe. Następnie wybierz dogodny termin i godzinę na przeprowadzenie wideorozmowy z urzędnikiem. Przygotuj dowód osobisty lub paszport, który będzie użyty do potwierdzenia tożsamości podczas wideorozmowy. O wyznaczonej porze zaloguj się na platformę do wideorozmowy za pomocą linku, który otrzymasz na swój adres e-mail.

Upewnij się, że masz stabilne połączenie internetowe, działającą kamerę i mikrofon. Podczas rozmowy urzędnik poprosi Cię o pokazanie dowodu osobistego lub paszportu, dzięki któremu potwierdzi Twoje dane osobowe. Po pomyślnej weryfikacji urzędnik zatwierdzi Twoją tożsamość, a profil zaufany zostanie utworzony. Potwierdzenie jego aktywacji otrzymasz w wiadomości e-mail.

4. Odwiedź placówkę i załóż profil zaufany osobiście

Profil zaufany możesz także założyć osobiście w punkcie potwierdzającym. Na stronie pz.gov.pl znajdziesz listę i adresy placówek — zarówno w Polsce, jak i za granicą — w których możesz potwierdzić swój profil zaufany.

rozmowa wideo z urzędnikiem profil zaufany
profil zaufany w placówce

Punktami potwierdzającymi mogą być urzędy, oddziały poczty, ZUS i NFZ, a także banki. W niektórych placówkach wymagane może być wcześniejsze umówienie się na wizytę z urzędnikiem.

urząd profil zaufany

Często zadawane pytania

Powiedzieliśmy już, do czego służy profil zaufany i jak krok po kroku zarejestrować go online lub osobiście. Co jeszcze warto wiedzieć o profilu zaufanym? Oto odpowiedzi na często zadawane pytania.

Czy profil zaufany jest obowiązkowy?

Założenie profilu zaufanego nie jest obowiązkowe. Zarówno w przypadku platformy e-PUAP, jak i PUE ZUS logowanie przez bank lub podpis kwalifikowany jest jak najbardziej możliwe, jednak zazwyczaj wymaga dodatkowej weryfikacji. Zadaniem profilu zaufanego jest ułatwienie dostępu do usług administracji publicznej i skrócenie czas potrzebnego do załatwienia spraw urzędowych. Profil zaufany powstał z myślą o wygodzie obywateli, więc, mimo że nie jest on obowiązkowy, warto rozważyć jego założenie!

Czy można założyć profil zaufany dla dziecka?

Profil zaufany jest narzędziem służącym do potwierdzania tożsamości w internecie i jest przeznaczony wyłącznie dla osób pełnoletnich, posiadających pełną lub częściową zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że mogą go założyć jedynie osoby, które ukończyły 18 lat. Rodzice mogą jednak załatwiać sprawy urzędowe i składać wnioski w imieniu dzieci, korzystając ze swojego profilu zaufanego.

Jak założyć mObywatel bez profilu zaufanego?

Jak założyć mObywatel? Aby zarejestrować konto mObywatela, należy pobrać aplikację dla urządzeń mobilnych w App Store lub Sklepie Google Play. Po uruchomieniu aplikacji na swoim smartfonie zostaniesz poproszony o zaakceptowanie regulaminu i zalogowanie się za pomocą profilu zaufanego. Jeśli nie posiadasz profilu zaufanego, nie będziesz w stanie zarejestrować się w usłudze mObywatel. Aplikacja Mobilny Obywatel wymaga oficjalnego potwierdzenia Twojej tożsamości poprzez profil zaufania.

Profil zaufany podpis zaufany - czy to ta sama usługa?

Profil zaufany umożliwia podpisywanie dokumentów urzędowych za pomocą podpisu zaufanego, posiadającego w świetle prawa moc równorzędną z podpisem odręcznym. Oznacza to, że podpis zaufany stanowi część Twojego profilu zaufanego. Mówiąc inaczej — rejestracja profilu zaufanego jest jednoznaczna z uzyskaniem podlizu zaufanego.

Chcesz CV, które pomoże znaleźć Ci prace?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *